Röstskådespeleri i TV-spel

Videospel har utvecklats från kvartsätande arkadutmaningar med minimal bild och ljud till enorma epos med flera volymer. I takt med att videospelens estetiska och berättande förmåga har utvecklats, har även efterfrågan på kvalitetsskådespelare ökat.

Ginny McSwain, som har regisserat voiceover-artister i spel som “Mass Effect”, säger till Backstage, “Det brukade vara så mycket mer begränsat.”

Enligt McSwain utvärderas nu spel baserat på röstskådespeleri: “Spelare lyssnar verkligen på föreställningarna mer än de någonsin har gjort tidigare.”

Skådespelare står inför ett särskilt problem när det kommer till videospel. Produktionen går i en betydligt snabbare takt än animerade TV-serier. Manusen är långa och förberedelsetiden är begränsad. Cristina Vee, som cast och regisserade det populära fightingspelet “Skullgirls”, tillägger att röstskådespelerskor måste lära sig konsten att kall läsa. Skådespelare i tv-spel arbetar snabbt från stora manus som de sällan ser innan sessionen. En skådespelare kan ha 4 000–5 000 repliker i en större roll. “Du får en rad i två tag och sedan gå vidare,” fortsätter McSwain.

Klasser kan hjälpa skådespelare att lära sig hur man använder en mikrofon, men “Jag söker efter människor som kan gestalta hjärtat och andan hos en karaktär”, säger Khris Brown, som har arbetat med Ubisoft-spel som “Assassin’s Creed.”

Vikten av tv-spelsskådespeleriets tekniska aspekter kan inte överskattas. “Jag har varit intresserad av skådespelare på kameran som inte har haft mycket erfarenhet av voiceover, och de faller platt på ansiktet,” sa Chris Borders, VD för TikiMan Productions, som hanterar videospelscasting.

Detta beror på att skådespelare som är vana vid att ströva runt på en scen eller slå sina spår på en TV-apparat inte är bekanta med begränsningarna i en voiceover-bås, där en enkel vridning av huvudet kan resultera i att skådespelarens replik missas.

Det finns mycket mer till videospel än mikrofoner; branschen förändras ständigt, och artister måste kunna förändras med den. “Vi är för närvarande fokuserade på vad vi kallar komplett prestandafångst”, tillägger Brown, som också har arbetat för LucasArts. “Människor är i motion capture-dräkter och spelar verkligen in sin hela kropp och sina röster.”

Detta görs för att säkerställa att en skådespelares röst och kroppsliga gester är synkroniserade. “När människor pratar gör deras kroppar små rörelser som är osynliga för blotta ögat,” förklarar Brown. “Det är viktigt att de två sakerna är synkroniserade.”

Skådespelare kan undersöka en regissörs filmer eller en producents tidigare tv-serier på samma sätt som de kan spela ett företags spel för att få en känsla för dem. “Jag tror att du kan vara naiv om vad som förväntas i spelet du är anställd för,” säger McSwain, “men du måste veta hur det händer.”