Counter-Strikes historia

Counter-Strike såg dagens ljus under förra seklets sista år. Då som en mod till Half-Life. Den var så lovande att företaget bakom Half-Life, Valve, började hjälpa till med utvecklingen, och sedermera köpte rättigheterna till det. Counter-Strike släpptes så till allmänheten år 2000. Detta ursprungliga spel var då inte dåligt, men led definitivt av en del barnsjukdomar, med rätt så utbrett fuskande. Olika uppdateringar och ett anti-fusksystem gjorde sitt för att hjälpa till. Counter-Strike blev mycket populärt, varför uppföljare oundvikligen måste komma. Av dessa kan vi skippa Counter-Strike: Condition Zero, som helt enkelt inte riktigt höll måttet.

Den första ”riktiga” uppföljaren var då i stället Counter-Strike: Source, som på alla sätt var en uppdatering och förbättring av originalet, med en ny spelmotor och allt. Det finns dock många som fortfarande spelar originalet, av en mängd olika skäl. Source släpptes 2004, och det skulle sedan dröja åtta år innan det fick en uppföljare, i Counter-Strike: Global Offensive 2012. Detta håller sig närmare sin föregångare Source, och är mer tydligt en utveckling av föregångaren. Om det däremot är bättre är en annan fråga.

De olika Counter-Strike-spelen spelas alla fortfarande, och det verkar inte som om folk automatiskt byter till den senaste utgåvan, utan håller sig fast vid sin favorit. Counter-Strike har också råkat ut för en del kritik, och var till och med förbjudet i Brasilien i ett halvår, av någon svårbegriplig anledning.

Vad framtiden kommer att innebära för Counter-Strike är svårt att säga, annat än det kommer att fortsätta spelas länge än. Ibland är spelupplevelsen helt enkelt inte beroende av den absolut senaste grafiken och allt det där.